Pagina's

woensdag 14 november 2012

Zelf maken; Groentecurry met aardappel

Misschien associeer je (net als ik...) het woord groentecurry met groente en (te) gezond eten. En dat klopt, maar deze groentecurry met aardappel is vooral heel erg lekker! Mocht je extra eters krijgen, dan voeg je groenten en/of aardappels toe, en klaar ben je. Bovendien bevat deze curry weinig calorieën waardoor deze ook geschikt is als je een paar pondjes kwijt wilt...

Maak em en ik weet (bijna) zeker dat deze curry vaker op je menu staat! Wij eten deze groentecurry vaak twee dagen achter elkaar, de tweede dag bijvoorbeeld na het sporten. Ideaal en lekker!

Deze groentecurry met aardappel is plantaardig en daardoor geschikt voor veganisten. Zelf gebruik ik zoveel mogelijk biologische ingrediënten.

Je hebt nodig voor vier personen of voor twee personen voor twee dagen:

  • Bloemkool, halve grote of kleintje.
  • Winterpeen/wortel.
  • Aardappelen, ongeveer 4 tot 6 stuks. Zelf vind ik de groentecurry het lekkerst met een verhouding van ongeveer 70% groente en 30% aardappel. Dit kun je natuurlijk naar eigen smaak aanpassen.
  • 150 gram diepvrieserwten.
  • Ui, 1 grote.
  • Knoflook, 2 teentjes.
  • Gember, stukje versgeraspte.
  • Olie om in te bakken.
  • Kerriepoeder, 1 tot 2 theelepels.
  • Garam masala (geroosterd Indiaas kruidenmengsel), ongeveer halve eetlepel.
  • Groentebouillon, 500 ml., bijvoorbeeld van een biologisch bouillonblokje.
  • Yoghurt, flinke scheut.
  • Zout, bijvoorbeeld Himalayazout, naar smaak.
  • Cashewnoten voor de garnering.
  • Koriander voor de garnering.

Zo ga je te werk:

  • Schil de aardappels en snij in blokjes.
  • Maak de bloemkool en winterpeen/wortelen schoon en snij in roosjes/stukjes.
  • Pel de ui en de knoflook, schil de gember en hak fijn.
  • Verhit olie in een pan en bak hierin ui, knoflook en gember.
  • Voeg kerriepoeder en garam masala toe en laat even meebakken.
  • Voeg de bloemkool, winterpeen/wortelen en aardappels toe en bak kort aan.
  • Giet de groentebouillon erbij, breng aan de kook en laat met deksel op de pan in ongeveer 20 minuten garen.
  • Voeg de yoghurt en de erwten toe, roer goed door en voeg een beetje (Himalaya)zout toe.
  • Warm ongeveer vijf minuten goed door.
  • Rooster de cashewnoten in een droge pan (geen olie of boter toevoegen).
  • Serveer de groentecurry met de geroosterde cashewnoten en koriander.

Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

  1. Dat was erg lekker (vond het hele gezin!), dus dit ga ik vaker maken. Bedankt voor je recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat vind ik dat leuk om te horen! Zeker in een gezin is het eten van vegetarische groentemaaltijden soms lastig... Hartstikke leuk en dankjewel voor je reactie!

      Verwijderen